söndag, juli 09, 2006

Net "geland" in Uppsala


Voila, we zijn er. T was een hele opgave moet ik zeggen, toch wel wat onderschat. Vooral de rit naar Copenhagen is toch wat zwaarder uitgevallen als gedacht. Verkeer in Duitsland kan best druk zijn. Uiteindelijk ferry genomen naar DK en tegen 17u waren we in Copenhagen.
Daar een leuke BBQ gehad bij vrienden. Een heel verhaal eigenlijk, want de mensen die me uitgenodigd hadden, zijn eigenlijk niet de meest gewone. Eric is verkoper van Italiaanse meubelen, en Michael is kapper. Op zich nog vrij typisch, maarEric heeft gistereavond zijn hele verhaal gedaan over hoe hij betrokken is in de community van het gebouw waar ze in leven. Weet je de woningpolicy van DK zit heel anders in mekaar als hier. Je woont daar in een blok, en bent dus onderdeel van die community. DWZ dat je geld geeft aan een verantwoordelijke, die er dan allerlei investeringen mee doet die ten goede komen aan dat gebouw en z'n bewoners. Zo hebben ze de binnentuin helemaal vernieuwd, en die zat dus gisteravond vol met bewoners die aan het BBQ-en waren. Erg gezellig, maar anderzijds je hebt er bijna geen privacy. Ik denk dat een copy-paste naar Belgie niet echt zou werken, omdat we daar toch wel te individualistisch voor zijn.
Bon vanmorgen ontbeten aan t water in CPH, want t was warm en zonnig. Eigenlijk heel de dag al van dat, ook hier in Uppsala warm en zonnig. Rit door Zweden was fantastisch. Alles wat je er ooit van gehoord hebt is waar: oneindig lange wegen met chauffeurs die de wegcode respecteren, grote geelgoude velden met graan dat over een maand kan geoogst worden, dan weer velden met gele bloemen(ik vermoed koolzaad), licht glooiend landschap waardoor je veel afwisseling hebt. Tja en dan de meren en de rode huisjes die daaraan liggen....
Uppsala valt me op t eerste zicht goed mee, wel wat kleiner als gedacht. Heb hier een een echte studentenkamer, maar dan wel op z'n Zweeds, dus verbonden met de wereld!

Merk ik net dat ik geen foto's op m'n laptop krijg, dus die moeten nog wachten tot in t weekend.

Zo da was t voor vandaag, morgen beginnen de lessen. Kijk er er naar uit. Ben blij dat ik al wat voorbereiding heb gedaan bij Sara (lerares Zweeds) Het heeft me geholpen vanmorgen aan de Zweedse grens, toen een agent me in t Zweeds heeft uitgehoord wat ik hier eigenlijk kwam doen.

Jn

Inga kommentarer: